. Vítejte na mých stránkách! Nyní s novým a hezčím designem :)

. Doufám, že tu najdete vše, co hledáte a pokud ne, uvítám nápady na články i vylepšení blogu! :)
. Nezapomeňte zanechat nějaký ten komentář a like na fb stránce!

.

trilogie Padesát odstínů (E L James)

6. září 2015 v 17:46 | *Michelle* |  Recenze knih (books)

Ahoj, dnes tu pro Vás mám recenzi na trilogii Padesát odstínů šedi/ temnoty/ svobody (Fifty shades) od autorky E L James. Jedná se o sérii erotických románů, jejichž hlavní zápletkou je vztah (řekla bych psychicky narušeného) milionáře Christiana Greye a obyčejné, nevýrazné studentky univerzity Anastasie Steelové.

Děj

Studentka literatury Anastasia Steel má za úkol zpracovat rozhovor s úspěšným a bohatým podnikatelem Christianem Greyem. Na domluvenou schůzku přijde muž, který Anastasii neuvěřitelně přitahuje. Je okouzlující, krásný, neuvěřitelně chytrý, svůdný a hrozivý. Nezkušená a nevinná dívka poprvé zažívá pocit, že nějakého muže chce. Z jedné strany ji odrazuje jeho záhadná rezervovaná osobnost a z druhé strany se mu strašně touží přiblížit. Starší a zkušený Christian není schopen odolat klidné kráse, důvtipu a nezávislému duchu mladé dívky. Ať chce nebo ne, musí si přiznat - touží po ní, chce ji... ale za svých vlastních podmínek. Anastasia je šokovaná i vzrušená Christianovými nezvyklými erotickými chutěmi. Váhá, ale není schopná mu odolat. Vášnivý vztah odkrývá jejich tajemství i temné sexuální touhy.

Začala bych asi tak, že mé dojmy z této série jsou velmi smíšené. Když jsem se začetla do prvního dílu, byla jsem naprosto ohromená, jak někdo vůbec může takovou knihu napsat. Knihy opravdu obsahují spoustu velmi dlouhých milostných (a velmi intimních) pasáží, které jsou dokonale do detailu popsané. I přes to ale kniha nepůsobí nevhodně či vulgárně, protože autorka zde nepoužila ani jedno přímé nevhodné pojmenování. Anastasia věe popisuje jakoby oklikou, ale přirozeně si to všichni domyslí. Naproti tomu mi vadilo, když vulgarismy použil Christian, tak nějak mi to kazilo dojem.
Knihy mají i zajímavý děj, v každém díle se objeví nějaká nebezpečná či vzrušující zápletka. Mně osobně se nejvíce líbil poslední díl, jelikož je nejvíc nabitý akcí a dramatickými pasážemi. Knihy se mi nelíbí jen pro jejich obsah, ale hlavně pro styl psaní spisovatelky E L James. Používá rozmanité, někdy až knižní a odborné výrazy, knihy jsou opravdu jazykově velmi pestré a to dokáže někdo jako já (tedy někdo kdo chce studovat literaturu) náležitě ocenit.
Taky se mi líbila psychologická stránka knihy, která odhaluje Christianovu minulst a to, jak ovlivňuje jeho budoucnost, kariéru i vztahy se ženami.
Spousta lidí to vidí jen jako klasický erotický román bez smysluplného děje a vadí jim opakující se věty. Mně naproti tomu, ty věty přijdou dobré a líbí se mi jejich opakování v určitých situacích. Například to jak Christian neustále upozorňuje Anu, ať si nekouše ret nebo Anina "vnitřní bohyně". Tahle vsuvka mi pokaždé přišla vtipná.
Ana mi byla od začátku sympatická a hodně jsem se s ní ztotožňovala- to jak je nevýrazná, nekomunikuje s lidmi a studuje literaturu- to se mi na ní líbilo. A taky to, že bych sama jednou chtěla pracovat v nakladatelství..

I když se mi trilogie velmi líbila, i mě zklamala jedna věc a tou je filmové zpracování prvního dílu. Přestože je v knize vše tak rozvinutě a detailně popsáno a intimních scén jsou tam desítky, film tomu moc neodpovídá. Zatímco v knize vás takové milostné pasáže naprosto pohltí, ve filmu vyzněly podle mě spíš tak trochu trapně a objevily se tam dohromady asi čtyři. V knize je to dobře popsané hlavně kvůli tomu, že jsou to přímo pocity, které prožívá hlavní představitelka Anastasia. Ve filmu to ale tak nevyzní, protože ty pocity tam chybí. A to není jediná věc. Ve filmu je obecně vynecháno mnoho důležitých scén. Takže mě osobně se filmové zpracování opravdu nelíbilo a hodně mě zklamalo.
To je ale pouze můj názor. Celá trilogie je opravdu skvěle napsaná, jedinou chybou je podle mě ten film. Usmívající se

moje hodnocení 4/5

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.